Leta i den här bloggen

torsdag 14 juli 2011

Ett av delmålen är uppfyllda!!


Vi har nu kommit en bit in på säsongen och hemmabanan har hålpipats vilket gjort att greenerna börjar ta sig riktigt bra. Är en bit kvar dock men nu är det inte helt så lotteriartat som förut. Som jag nämt tidigare har formen inte varit riktigt den bästa utan jag har varierat väldigt mycket i kvalitet under en runda vilket resulterat i sämre score samt statistik. De senaste två rundorna har jag dock kännt en markant skillnad i mitt spel vilket resulterat i en 35p samt 41p runda. Den sistnämda var en runda på 71 slag brutto! Jag har därmed uppnått ett av mina mål och kommit 1.0 i hcp närmare mitt mål om 4.5 i HCP. Jag ligger nu på 5.4.

Hur kan man då summera prestationen så här långt. Med tanken på det varierande resultat som jag haft med ett flertal 28p rundor så ser inte statistiken så hemsk ut som man kunde tro. Jag ligger i linje med fjolårets nettoscore men en bit kvar till resultatet jag hade 2009. Här finns de bättringspotential genom stabilitet.

Tyvärr gör jag mindre birdies per runda samt fler bogies vilket också indikerar på att stabiliteten bör ökas vilket man även kan se på den minskade fairwayträffs procenten. Statistiken visar lite på vad som varit problemet och de är delvis utslagen. Jag träffar dock mer greener än jag gjort förrut men när jag missar så tenderar jag ha fler dubbelbogies än bara bogie. Puttningssnittet är densamma för alla åren här behöver jag få till ett bättre snitt. Totalt sett så gör jag i ca 86% av fallen antingen par eller birdie när jag träffar green. Detta är i linje med föregående år. En skiftning har dock skett mellan par och birdie.

Sammanfattningsvis så ser de ut som jag behöver bli säkrare från tee och sätta lite fler puttar. Självklart så underlättar det ju att när jag nu träffar green så bör jag vara närmare flagg men får jag mer fairwayträffar kommer jag nog automatiskt att öka greenträffsprocenten och jag i slutet av året har möjlighet att uppnå bägge mina mål. Det ser alltså inte nattsvart ut längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar