Leta i den här bloggen

måndag 16 maj 2011

Lite reflektion kring inledningen av säsongen tom 2011-05-16


Så här i början av säsongen med ca 8 ronder spelade kan de vara på sin plats med en mindre reflektion av lite olika statistik data. I och med att jag blir stabilare i mitt spel så är det naturligt att brutto och netto scoren sjunker. Säsongen 2009 var ett exeptionellt år när jag gick från 9,1 i HCP till 6,8 i HCP. Jag hoppas kunna göra något liknande även detta år men det är svårt.

Man ska nog inte dra för stora växlar redan men intressant är att jag ännu inte riktigt kommit igång med birdie spelet. Jag har lägre birdiegrad än tidigare och något högre grad av dubbelbogie. Däremot gör jag fler par per rond än tidigare. Ett mål jag har är att gör fler birdies per rond än dubbelbogies. Det är en bit kvar men borde inte va omöjligt.

Intressant att notera är att jag har en ökande greenträffprocent medans jag har lägre fairwayträff procent. Detta torde tyda på att jag inte missar så grovt även om jag missar oftare. Detta är något som jag behöver rätta till så att jag träffar fler fairways.

Puttningen har dock blivit stabilare vilket man kan se på andelen par och birdie conversions. Totalt sett gör jag fler par eller birdies än tidigare. Senaste ronden jag spelade var brutto 76 slag vilket är tangerat personbästa. Det ska bli intressant att se hur säsongen fortskrider.

Värt att notera är att säsongen 2010 så spelade jag fler ronder än jag noterade statistik över så siffrorna får ses som en vägledning och inte exakt hur det såg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar