Leta i den här bloggen

söndag 8 maj 2011

2 rundor golf och träning



Har nu testat golfkikaren både på bana och via träning. Jag måste säga att den redan betalat sig. Vilken skillnad de blir när man mätt upp sina klubbor och vet ungefär hur långt man slår med dem och sen kan vid varje slag få ett exaktare avstånd. Självklart är man ju inte så duktig att man kan slå varje slag på exakt samma ställe men de ger ändå en mycket mer komfortabel sits när man vet det exakta avståndet.

Har nu skrivit ner mina längder på en lapp som jag har med mig. Senare under säsongen ska jag checka av längderna och redigera. Järn 6 och uppåt mäter jag på banan genom spel och appen golf shot tracker. LW till J7 mäter jag upp via träning i med och motvind. Jag skriver sen upp medellängden, längsta samt kortaste slaget. Detta ger mig en variation som jag kan gå på när jag väjer klubba för inspel.

Spelade första rundan med kikaren på hemmabanan Arlandastad GK och försökte ha som strategi att ha fulla slag in på green och spela mer strategiskt. Detta funkade och jag slutade på 33p trotts lite problem med puttningen.

Idag spelade jag Björkliden GK's Bodaholms bana vilken var i mycket bra skick för säsongen. Äntligen kunde man putta på ett mer rättvisande sätt och inte oroa sig allt för mycket för ojämnheter i green. Däremot utslagen och spelet till green blev lidande. Jag hade tendens att dra bollen till vänster med drivern och detta smittade av sig en aning även på inspelen. Däremot chippade jag utmärkt och puttningen funkade fint. Lyckades skrapa ihop 30p men de kunde ha vart mycket sämre om närspelet inte funkat.

Bilderna ovan visar ett av Bodaholms korta par 4:or vilket är ett risk och reward hål. Det smarta spelet är att slå en hybrid eller lång järn för ett mer ordentligt inspel och inte som jag gjorde slå en quickhook drive i vattnet. Va jag lärde mig av de är att man alltid ska gå på sin ursprungsplan och inte ändra sig på tee bara för att man blir fotad..:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar